Hebahan

Selamat Datang Ke Laman Blog Shamsul-AlBesuti

Thursday, March 16, 2017

Tentangku

Dilahirkan di sebuah desa yang penuh tenang dan damai yang diberi nama Kg. Chegar Batang. Dari kecil dibesarkan oleh nenek dan datuk sebelah bapa. Memulakan pendidikan awal di Sek. Keb. Pasir Akar pada tahun 1979 sebelum melanjutkan pendidikan ke Sek Men. Agama Wataniah, Alor Keladi. Pada awalnya aku memilih SM Bukit Payong dengan alasan tersendiri namaun ibubapa ku menentang hasrat aku dan mereka menukar permohonan ku ke SM Bukit Payong ke SMUWAK kerana mereka ingin aku didedahkan dengan ilmu keagamaan. Meskipun paksarela, namun aku tidak mengewakan harapan mereka. Aku berusaha untuk membalas jasa mereka.
Image result for sawah padi
Padi telah masak....rindu pada kenangan ini...

Image result for sawah padi
Sawah padi sudah tidak asing lagi bagiku...tenang..

1988- Menyambung pendidikan ke SM(A) Maarif, Kg. Raja dan sebelum menduduki peperiksaan hujung tahun aku kembali ke SM (A) Ittifakiah, Jerteh

1989- Meneruskan sisa terbaki dalam perjuangan di SM(A) Ittifakiah, Jerteh

Image result for bandar jerteh
Bandar Jerteh.....tempat pertemuan sebelum balik hujung minggu dan ke asrama semula
Image result for bandar jerteh
Masjid Hadari (berwajah baru). Ketika zamanku inilah masjid solat jumaat....berjalan kaki 1km dari asrama...bestnya...
1990-1991- Menyambung pendidikan ke SM Kuala Besut. Aku antara pelopor tingkatan enam pertama di sekolah tersebut. Meskipun serba kekurangan berbanding sekolah sebelum ini, ia sedikit pun tidak pernah memadamkan cita-citaku. Bagi aku, jika sekolah hebat, guru hebat tetapi aku tidak hebat maka cita-citaku tidak tercapai jua. Biarkan aku hebat dulu. Alhamdulillah, meskipun aku bukan terpilih untuk tersenarai sebagai pelajar terbaik tingkatan enam (ada hikmahnya tu), namun kami berjaya meletakkan SMKB dipersada lanskap pendidikan Besut menewaskan sekolah-sekolah elit yang lain. Gah seketika nama SMKB.
Image result for kuala besut
Jeti ke Pulau Perhentian.
Image result for kuala besut
Pasar Minggu.....Setahun di SMKB, jemu dah dengan pasar minggu ini. Macam-macam ada, luas dan memenatkan untuk menjelajahinya. Belinya tak, meronda jer. Yang pasti beli air jagung....

Image result for kuala besut
Stesen Bas.....tempat pertemuan sebelum ke asrama. Kalau dapat naik bas perjalanan Jerteh-K.Besut-P.Puteh ,terus ke asrama. Kalau tidak, menapak ke asrama menyusuri jalan kampung

1991- Selepas mendapat keputusan STPM, aku mohon izin dengan ibuku untuk hijrah ke ibukota. Bermula dari detik itu sehingga kini aku bergelar wargakota...... 

Image result for kuala lumpur
Kota yang tidak pernah tidur...

No comments:

Post a Comment